historie_header_red

Historien om Maarud

Produksjonen av potetchips på Maarud startet allerede i 1936, men det var først da TV kom på 1960 tallet at snackseventyret startet for alvor. I dag er Maarud Norges største snacksleverandør og tilbyr et stort utvalg av produkter til kos og glede i de tusen hjem.

Norges desidert største snacksprodukt er Maarud Potetgull, og vi har den eneste fabrikken i verden som kan produsere Potetgull. I gjennomsnitt spiser hver nordmann 6,4 kg snacks pr. år, noe som gjør oss til en av de største snacksnasjonene i verden.

I tillegg til å produsere god snacks, er vi også veldig opptatt av miljøet. Vi ligger langt fremme i å redusere våre utslipp og har hatt en aktiv satsning på miljø over mange år. Dette gjelder også våre krav til kvalitet og matvaresikkerhet som vi jobber aktivt med for å sikre deg som forbruker, trygge og gode produkter.

 

En fantastisk reise

Det var på Maarud Gaard man først startet med chips produksjon i Norge, men før det produserte man mye annet. Maarud Gaard var for eksempel først ute med datostemplet egg allerede i juni 1928, på 1930 tallet solgte man også ferdighus, hadde osteproduksjon osv.
Personer fra familieeide Maarud Gaard oppdaget chips for første gang under reiser til USA på 1920 og 1930 tallet. Der hadde man fått servert chips på restauranter sammen med maten. De første forsøk på chipsproduksjon i Norge forekom før krigen, men under krigen ble det mangel på vegetabilsk olje noe som førte til at Maaruds vesle prøveproduksjon av potetchips ble gitt opp.

plane 1

Rundt 1950 kjøpte Maarud Gaard produksjonsutstyr av en engelskmann som ikke hadde lykkes med chipsproduksjonene. De første dagene klarte man å produsere 120 poser med 80 gram i hver. Potetchipsen ble først og fremst solgt til folk som spist chipsen til finere middager, men dette skulle fort forandre seg.

Maarud opplevde en eksplosjonsartet utvikling på 1960 tallet takket være fjernsynets gjennombrudd. TV-apparatene hadde blitt det store nye samlingspunkt for stadig flere. I nær sagt alle stuer i hele landet ble lysene dempet og fjernsynsapparatene slått på – man fulgte dramatiske sportsbegivenheter eller populære underholdningsprogrammer. Et nytt fenomen oppsto. Barn og voksne samlet seg foran skjermen til felles kos – og til kos behøver man selvfølgelig Potetgull. På seks år var produksjonen tidoblet. Potetgull var blitt litt luksus man kunne ta seg råd til.

Maarud introduserte moderne emballasje som skulle gjøre at chipsen opprettholdt den høye kvaliteten. Emballasjen skulle beskytte mot støt, lys og luft. For å beholde chipsen hele og fine ble også posene fylt med luft. Nye produkter ble lansert ved siden av den tradisjonelle og lettsaltede potetchipsen. Ost & Løk kom på markedet midt i 1960-årene, i 1968 fulgte Potetgull med paprika. På slutten av 1960 tallet ble også Popcorn en suksess. I 1969 ble Bacongull introdusert til den norske forbruker, og i 1973 kom Maaruds første peanøtter på markedet. I 1975 kom Potetskruer på markedet. Dette var en blanding av potetpulver, stivelser og vann.

Fra tidlig på syttitallet ble det satset et stort millionbeløp årlig på reklame – særlig innrettet mot de store TV-sendte sportsbegivenheter. Reklamekampanje ble bare større i tiden fremover. I 1985 ble den største kampanjen lansert, en Suzuki Rhino ble innkjøpt som premie til den som kunne lage den beste limericken med Potetgull som tema. Responsen ble overveldende. Tonnevis med post veltet inn. Enkelte sendte inn over 75 forslag.